Rammer

Rammer og innramming 

Rammeverksted for eksklusiv innramming og har i mange år vært plassert blant toppen av innrammere i Norge. 6 ganger Norgesmester i innramming samt senest i 2013 andreplass og vinner av publikumsprisen. 

Er medlem av Norge Rammebransjeforbund, og har mesterbrev i Glassmesterfaget med fordypning i innramming. 

Har du bilder som begynner å gulne? Ta de med til oss og vi kan få stoppet denne prosessen og reddet bildet. Det er vår oppgave som rammemaker å sørge for at innrammingen av kunstverk blir så bevarende som mulig. Når du mottar ditt innrammede bilde må DU sørge for resten - en best mulig oppbevaring for at du og kanskje dine etterkommere skal kunne ha glede av kunstverket i lang tid fremover. 

Våre kunder: 

Vi betjener alle, det være seg privatkunder og bedriftskunder, og har igjennom tidene opparbeidet en stor kundegruppe som består av kunstklubber, kunstnere, bedrifter og privatpersoner. Vi ser det som et hovedmål å tilfredsstille våre kunders behov, ønsker og tanker om innramming, bygd på de grunnleggende prinsipper innen innrammingsfaget. Vi videreformidler kontakt med kunstnere og andre kreatører om det skulle være ønskelig. Vi har også kontakter innen prisvurdering og konservering av kunstverk. 

Litt om hva som skjer når papir begynner å gulne? 

Som de fleste vet lages papir i dag av trefiber. Trefiber inneholder harpikser og et stoff som heter lignin. Ligninet danner kjemiske forbindelser som gjør papiret gult og sprøtt. 

Papir som er laget av ren cellulose er av høy kvalitet og har lang levetid. Men det forutsetter at limet som er blandet i massen er syrenøytralt. Ikke før 1980-tallet kan vi snakke om en full omstilling av produksjonsprosessen av kvalitetspapir, der man gikk over til syrenøytrale limtyper. 

Hva er syrefri passepartout/kartong? 

Når vi bruker uttrykket "syrefritt papir", snakker vi om papir som ikke inneholder mekanisk masse, dvs. urensede trefibere. For at et papir skal kunne kalles "syrefritt", er det ikke nok at det ikke inneholder mekanisk masse. Det må også være nøytralt limt. Vi bruker KUN syrefri passepartout til innrammingen. 

Hvordan påvirker lyset? 

Lys er papirets hovedfiende, men vi ser ikke virkningen før etter lang tid. Det bør være dempet belysning der kunst på papir stilles ut, enten det er på museum eller i hjemmet. 

Glass filtrerer bort noe av lyset og beskytter dessuten papiroverflaten mot støv og luftforurensninger. Selv om et kunstverk på papir er innrammet med glass, bør det aldri henge i sterk belysning, og ALDRI i direkte dagslys. 

Det finnes en rekke typer spesialglass med UV-filtre, som filtrerer bort alle ultrafiolette lysbølger. Man bør imidlertid være klar over at effekten av disse UV-filtrene avtar med tiden. Har du noen spørsmål angående belysning av dine bilder, ta gjerne kontakt med oss. 

Oppbevaring 

Umonterte bilder på papir bør ikke ligge ubeskyttet lenge, og bør lagres et trygt sted til du kan få rammet dem inn. De bør lagres flatt i en stor skuff el. Rulle sammen et bilde gjør du bare når du vil sende det i pappruller som er laget til det bruk. Et arbeid som oppbevares lenge i sammenrullet tilstand, kan det være vanskelig å få glatt igjen. 

Nedbrytning av papir 

Kort sagt kan vi si at surt lim, lys, skiftende luftfuktighet, støv og smuss er påvirkende faktorer som bidrar til at papir brytes ned og ødelegges.

Tjenester vi tilbyr:

  • Oppspenning av maleri/lerret på blindramme
  • Oppspenning av broderi/stoffbilde på plate og blindramme
  • Klebing av plakat
  • Kreativ innramming. Gamle gjenstander så som nøkler, ringer, barnesko.

Noen av produktene i fører:

  • Trelister i mange profiler og farger.

  • Aluminiumslister

  • Glass - Plexiglass, matt glass, UV-glass.

  • Speil - Fasettslipt speil.

  • Syrefri passepartout.

  • Diverse grafikkbilder og plakater.

  • Sikkerhetsbeslag for trygg opphenging av bilder

Rammer og innramming

Rammeverksted for eksklusiv innramming og har i mange år vært plassert blant toppen av innrammere i Norge. 6 ganger Norgesmester i innramming samt senest i 2013 andreplass og vinner av publikumsprisen.

HEr medlem av Norge Rammebransjeforbund, og har mesterbrev i Glassmesterfaget med fordypning i innramming.

Har du bilder som begynner å gulne? Ta de med til oss og vi kan få stoppet denne prosessen og reddet bildet. Det er vår oppgave som rammemaker å sørge for at innrammingen av kunstverk blir så bevarende som mulig. Når du mottar ditt innrammede bilde må DU sørge for resten - en best mulig oppbevaring for at du og kanskje dine etterkommere skal kunne ha glede av kunstverket i lang tid fremover.

Våre kunder:

Vi betjener alle, det være seg privatkunder og bedriftskunder, og har igjennom tidene opparbeidet en stor kundegruppe som består av kunstklubber, kunstnere, bedrifter og privatpersoner. Vi ser det som et hovedmål å tilfredsstille våre kunders behov, ønsker og tanker om innramming, bygd på de grunnleggende prinsipper innen innrammingsfaget.

Vi videreformidler kontakt med kunstnere og andre kreatører om det skulle være ønskelig. Vi har også kontakter innen prisvurdering og konservering av kunstverk.

Litt om hva som skjer når papir begynner å gulne?

Som de fleste vet lages papir i dag av trefiber. Trefiber inneholder harpikser og et stoff som heter lignin. Ligninet danner kjemiske forbindelser som gjør papiret gult og sprøtt. Papir som er laget av ren cellulose er av høy kvalitet og har lang levetid. Men det forutsetter at limet som er blandet i massen er syrenøytralt. Ikke før 1980-tallet kan vi snakke om en full omstilling av produksjonsprosessen av kvalitetspapir, der man gikk over til syrenøytrale limtyper.

Hva er syrefri passepartout/kartong?

Når vi bruker uttrykket "syrefritt papir", snakker vi om papir som ikke inneholder mekanisk masse, dvs. urensede trefibere. For at et papir skal kunne kalles "syrefritt", er det ikke nok at det ikke inneholder mekanisk masse. Det må også være nøytralt limt. Vi bruker KUN syrefri passepartout til innrammingen.

Hvordan påvirker lyset?

Lys er papirets hovedfiende, men vi ser ikke virkningen før etter lang tid. Det bør være dempet belysning der kunst på papir stilles ut, enten det er på museum eller i hjemmet. Glass filtrerer bort noe av lyset og beskytter dessuten papiroverflaten mot støv og luftforurensninger. Selv om et kunstverk på papir er innrammet med glass, bør det aldri henge i sterk belysning, og ALDRI i direkte dagslys. Det finnes en rekke typer spesialglass med UV-filtre, som filtrerer bort alle ultrafiolette lysbølger. Man bør imidlertid være klar over at effekten av disse UV-filtrene avtar med tiden. Har du noen spørsmål angående belysning av dine bilder, ta gjerne kontakt med oss.

Oppbevaring

Umonterte bilder på papir bør ikke ligge ubeskyttet lenge, og bør lagres et trygt sted til du kan få rammet dem inn. De bør lagres flatt i en stor skuff el.

Rulle sammen et bilde gjør du bare når du vil sende det i pappruller som er laget til det bruk. Et arbeid som oppbevares lenge i sammenrullet tilstand, kan det være vanskelig å få glatt igjen.

Nedbrytning av papir

Kort sagt kan vi si at surt lim, lys, skiftende luftfuktighet, støv og smuss er påvirkende faktorer som bidrar til at papir brytes ned og ødelegges.